Intellectual Property and the Internet/Reporters Without Borders

From Wikibooks, open books for an open world
Jump to: navigation, search

Reporters Without Borders (RWB) is a France-based international non-governmental organization that advocates freedom of the press and freedom of information. This organization, which has consultant status at the United Nations. [1], was founded in 1985, by Robert Ménard, Rony Brauman and the journalist Jean-Claude Guillebaud.[2] Jean-François Julliard has served as Secretary General since 2008.[3] English speakers also commonly refer to the organization by its French name, Reporters Sans Frontières, or its French acronym, RSF.[4] Its head office is in the 2nd arrondissement of Paris.[5] According to its own mission statement, Reporters Without Borders

  • "defends journalists and media assistants imprisoned or persecuted for doing their job and exposes the mistreatment and torture of them in many countries.
  • fights against censorship and laws that undermine press freedom.
  • gives financial aid each year to 300 or so journalists or media outlets in difficulty (to pay for lawyers, medical care and equipment) as well to the families of imprisoned journalists.
  • works to improve the safety of journalists, especially those reporting in war zones.” [6]

Press freedom[edit]

RWB was founded in Montpellier, France, in 1985. At first, the association was aimed at promoting alternative journalism, but before the failure of their project, the three founders stumbled on disagreements between themselves.[2] Finally, only Robert Ménard stayed and became its Secretary General. Ménard changed the NGO's aim towards freedom of the press.[2]

Reporters Without Borders states that it draws its inspiration from Article 19 of the 1948 Universal Declaration of Human Rights, according to which everyone has "the right to freedom of opinion and expression" and also the right to "seek, receive and impart" information and ideas "regardless of frontiers." This has been re-affirmed by several charters and declarations around the world. In Europe, this right is included in the 1950 European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms.

Reporters Without Borders is a founding member of the International Freedom of Expression Exchange, a virtual network of non-governmental organizations that monitors free expression violations worldwide and defends journalists, writers and others who are persecuted for exercising their right to freedom of expression.

In 2005, Reporters Without Borders shared the European Parliament's Sakharov Prize for freedom of thought with Nigerian human rights lawyer Hauwa Ibrahim and Cuba's Ladies in White movement.[7] In 2009, Reporters Without Borders received the Roland Berger Prize for Human Dignity along with Shirin Ebadi[8]

Methods of action[edit]

Through its correspondents, RWB conducts investigations of press freedom violations by region or topic, such as the Internet: it releases annual reports on each country as well as the Press Freedom Index. If necessary, it will send a team of its own to assess working conditions for journalists in a certain country. Reporters Without Borders’ primary means of direct action are appeals to government authorities through letters or petitions, as well as frequent press releases. Also, it has launched PR campaigns with the pro bono assistance of advertising firms to undermine the image of countries that it considers enemies of freedom of expression, and discourage political support by the international community. [9]

RWB also provides assistance for journalists and media who are either in danger or in difficulty subsisting. They have given money to provide for the needs of exiled or imprisoned journalists and their families and the unsupported families of journalists who have been killed; to enable journalists to leave their home countries if they are in danger there; to repair the effects of vandalism on media outlets; to cover the legal fees of journalists who have been prosecuted for their writings or the medical bills of those who have been physically attacked; and on one occasion, to provide bullet-proof vests. [10]

Publications[edit]

Over the years, RWB has published several books to raise public awareness of threats to press freedom around the world. One such publication is the Handbook for Bloggers and Cyber-Dissidents,[11] which was launched in September 2005 and updated in 2008.[12] The handbook provides technical tips on how to blog anonymously and avoid censorship. It includes contributions from well-known blogger-journalists Dan Gillmor and Ethan Zuckerman. RWB also releases materials intended for journalists concerning their safety or information on how to apply for political asylum. Such publications include a handbook for journalists who are working in dangerous areas such as war zones [13] and a set of directions on how to seek asylum in most Western countries [14]

Funding[edit]

According to the annual accounts, its total budget is of €4,000,000, which is mostly financed by sale of photo-albums (of which the authors freely grant copyright, and which are freely distributed by the Nouvelles Messageries de la Presse Parisienne, or NMPP[15]), as well as extras such as T-shirts, etc.[15]

More than 20% of its funding comes from private groups, such as Sanofi-Aventis (€400,000, 10% of its budget[15]), François Pinault, the Fondation de France, the Open Society Institute of George Soros, the Sigrid Rausing Trust, Benetton Group, or the Center for a Free Cuba (which donated €64,000 in 2002).[15][16] Furthermore, Saatchi & Saatchi has created various communication campaigns of RWB for free (for instance, concerning censorship in Algeria[17]).

Some of its funding (12% of total in 2007) comes from governmental organisations.[18] According to RWB president Robert Ménard, the donations from the French government account for 4,8% of RWB's budget; the total amount of governmental aid being 11% of its budget (including money from the French government, the Organization for Security and Co-operation in Europe, UNESCO and the Organisation internationale de la francophonie).[19] Daniel Junqua, the vice-president of the French section of RWB (and also vice-president of the NGO Les Amis du Monde diplomatique), states that the National Endowment for Democracy's funding, which reaches an amount of €35,000,[15] does not compromise RWB's impartiality.[19] RSF's Chinese website credits support from Taiwan Foundation for Democracy,[20] a quasi-government organization funded by the Republic of China (Taiwan) Ministry of Foreign Affairs.[21]

Reporters Without Borders books are sold by the French leisure chains and supermarkets Fnac, Carrefour, Casino, Monoprix and Cora, the websites alapage.com, fnac.com and amazon.fr, as well as A2Presse and over 300 bookshops throughout France.[22]

Journalist Salim Lamrani has estimated that RSF would have to sell 170,200 books in 2004 and 188,400 books in 2005 to earn the more than $2 million in the organisation's income statement.[23] In fact, Reporters Without Borders book sales were 230,000 in 2007.[24]

Campaigns[edit]

Predators of Press Freedom[edit]

Reporters Without Borders publishes the annual Predators of Press Freedom list which highlights what it feels are the worst violators.[25][26]

World Day Against Cyber Censorship[edit]

Reporters Without Borders launched the first International Online Free Expression Day on March 12, 2008.[27] Now named World Day Against Cyber Censorship, this annual event rallies support for a single Internet without restrictions and accessible to all.

Enemies of the Internet list[edit]

In conjunction with its World Day Against Cyber Censorship, RWB updates its Enemies of the Internet list which highlights what it considers the countries that are the worst violators of freedom of expression on the Internet. A second list of countries Under Surveillance is released at the same time.[28]

Philippines[edit]

On August 23, 2007, RWB condemned the continuing threats and violence against Philippine radio commentators who report on organized crime and corruption, following a death threat on RGMA Palawan station manager Lily Uy.[29] On December 27, 2007, RSF appealed to Gloria Macapagal-Arroyo administration to forthwith arrest the killers of radio broadcaster Ferdinand Lintuan, 51, the 5th journalist killed in 2007 in the Philippines. As first president of the Davao Association of Sports Journalists he was murdered in Davao City on December 24.[30]

Beijing 2008 Olympics[edit]

Reporters Without Borders had been protesting the possibility of China hosting the 2008 Olympics since 2001. On March 30, 2008, the day the Olympic torch departed from Olympia, Greece, RWB president Robert Ménard unfurled behind Chinese representative Qi Liu a banner bearing a design resembling the logo of the Olympics, in which the Olympic rings were replaced with handcuffs. On April 7th, 2008, the day the torch came to Paris, Ménard climbed with the help of two other activists to the top of Notre Dame Cathedral to hoist a banner with the same Olympic symbol[31]. In one of RWB’s most popular campaigns to date, T-shirts bearing the symbol became so popular that sales for them surpassed 1 million euros.[15]

Netizen Prize[edit]

The annual Netizen Prize recognizes an Internet user, blogger or cyber-dissident who has made a notable contribution to the defense of online freedom of expression.

  • In 2010 RWB awarded its first annual Netizen Prize to the Iranian women’s rights activists of the Change for Equality website, www.we-change.org.[32]
  • The 2011 Netizen Prize was awarded to the founders of a Tunisian blogging group named Nawaat.org.[33]

Cyber-dissident prize[edit]

Reporters Without Borders awards a cyber-dissident prize under various names including: Cyber-Freedom Prize and Cyber-dissident. Winners include:

  • 2003: Zouhair Yahyaoui (Tunisia),[34]
  • 2004: Huang Qi (China),[35]
  • 2005: Massoud Hamid (Syria),[36]
  • 2006: Guillermo Fariñas (Cuba),[37]
  • 2007: Kareem Amer, Egyptian blogger,[38]
  • 2008: Zarganar and Nay Phone Latt, two Burmese bloggers,[39]

Reporters Without Borders Prize for Press Freedom[edit]

This prize, in which Le Monde became a partner in 2011, was created in 1992 and is given annually to a journalist (and since 2003 a news media and a cyber-dissident as well) that made, in RWB’s words, “a significant contribution to the defence and promotion of press freedom.” Prize recipients:

  • 1992 Zlatko Dizdarevic (Bosnia and Herzegovina)
  • 1993 Wang Juntao (China)
  • 1994 André Sibomana (Rwanda)
  • 1995 Christina Anyanwu (Nigeria)
  • 1996 Isik Yurtçu (Turkey)
  • 1997 Raúl Rivero (Cuba)
  • 1998 Nizar Nayyouf (Syria)
  • 1999 San San Nweh (Burma)
  • 2000 Carmen Gurruchaga (Spain)
  • 2001 Reza Alijani (Iran)
  • 2002 Grigory Pasko (Russia)
  • 2003 Ali Lmrabet (Morocco)

Media : The Daily News (Zimbabwe) Press freedom defender : Michèle Montas (Haiti)

  • 2004 Hafnaoui Ghoul (Algeria)

Media : Zeta (Mexico) Press freedom defender : Liu Xiaobo (China)

  • 2005 Zhao Yan (China)

Media : Tolo TV (Afghanistan) Press freedom defender : National Union of Somali Journalists (Somalia) Cyber-dissident : Massoud Hamid (Syria)

  • 2006 Win Tin (Burma)

Media : Novaya Gazeta (Russia) Press freedom defender : Journalist in Danger (DR of Congo) Cyber-dissident : Guillermo Fariñas Hernández (Cuba)

  • 2007 Seyoum Tsehaye (Eritrea)

Media : Democratic Voice of Burma (Burma) Cyber-dissident : Kareem Amer (Egypt) Special China Prize : Hu Jia, Zeng Jinyan (China)

  • 2008 Ricardo Gonzales Alfonso (Cuba)

Media : Radio Free NK (North Korea) Cyber-dissident : Zarganar (Burma), Nay Phone Latt (Burma)

  • 2009 Amira Hass (Israel)

Media : Dosh (Russia - Chechnya)

  • 2010 Abdolreza Tajik (Iran)

Media : Radio Shabelle (Somalia) 2011: Ali Ferzat (Syria) Media: Weekly Eleven News (Burma) [40] [41]

Worldwide Press Freedom Index[edit]

2009 press freedom rankings

RWB compiles and publishes an annual ranking of countries based upon the organization's assessment of their press freedom records. Small countries, such as Andorra, are excluded from this report.

The report is based on a questionnaire[42] sent to partner organizations of Reporters Without Borders (14 freedom of expression groups in five continents) and its 130 correspondents around the world, as well as to journalists, researchers, jurists and human rights activists.[43]

The survey asks questions about direct attacks on journalists and the media as well as other indirect sources of pressure against the free press. RWB is careful to note that the index only deals with press freedom, and does not measure the quality of journalism. Due to the nature of the survey's methodology based on individual perceptions, there are often wide contrasts in a country's ranking from year to year.

Controversies[edit]

Robert Ménard on the ethics of torture[edit]

In an interview with France Culture in 2007, whilst speaking about the case of the kidnapped journalist Daniel Pearl, RWB president Robert Ménard discussed the ethics of torture.[44] Menard told France Culture:

Where do we stop? Shall we accept this logic that consists of... since we could do it in some cases, 'you take him hostage, we take him hostage; you mistreat them, we mistreat them; you torture, we torture ...? What is it that justifies... Can we go that far to free someone?[44]

Western intelligence agencies[edit]

An article by John Cherian in the Indian magazine Frontline (magazine)|Frontline alleged that RWB "is reputed to have strong links with Western intelligence agencies" and "Cuba has accused Robert Meynard [sic] the head of the group, of having CIA links".[45] The organization has denied the allegation made by Cuba.[46]

Otto Reich[edit]

Lucie Morillon, RWB's then-Washington representative, confirmed in an interview on 29 April 2005 that the organization has a contract with US State Department's Special Envoy to the Western Hemisphere, Otto Reich, who signed it in his capacity as a trustee for the Center for a Free Cuba, to inform Europeans about the repression of journalists in Cuba.[47]

Critics of RWB, such as CounterPunch, have cited Reich's involvement with the group as a source of controversy: when Reich headed the Ronald Reagan|Reagan administration's Office of Public Diplomacy in the 1980s, the body partook in what its officials termed "White Propaganda" – covert dissemination of information to influence domestic opinion regarding US backing for military campaigns against Left-wing governments in Latin America.[48][49] An investigation into the Office's activities by the Comptroller General of the United States|US Comptroller-General found that under Otto Reich it was engaged in "prohibited, covert propaganda activities ... beyond the range of acceptable agency public information activities".[50]

In 2002, Reich was appointed to the visiting board of the Western Hemisphere Institute for Security Cooperation,[51] which was formerly known as the School for the Americas, and described in 2004 by the LA Weekly as a "torture-teaching institution".[52] According to Amnesty International, the School in the past has produced U.S. Army and CIA interrogation manuals|training manuals which advocated torture, blackmail, beatings and executions.[53]

Reacting to Otto Reich's appointment to the visiting board, School of the Americas Watch said, "Reich on a board charged with monitoring the human rights integrity of an institution as notorious as this one is like the fox guarding the henhouse. His appointment to this position exposes the rubber-stamp character and hypocritical function of such a board...The underlying objective of both the school and Mr. Reich is to continue to control the economic and political systems of Latin America by training and arming Latin American militaries."[54]

According to critics, Reich has a "Stalinist-type contempt for press freedom".[55] In the 1980s, it is alleged that he conducted sex smears against journalists critical of the Contra rebel group in Nicaragua.[55] Reich himself has joked about his attitude to criticism – in 2002 in mock indignation he joked that opponents had "said that I can't make rational decisions because of my ideology. Well, they are not saying that anymore, because I had them all arrested this morning."[56]

Cuba[edit]

RWB has been highly critical of press freedom in Cuba, describing the Cuban government as "totalitarianism|totalitarian" and engages in Opposition to Fidel Castro|direct campaigning against it.[57] RWB's campaign includes declarations on radio and television, full-page ads in Parisian dailies, posters, leafletting at airports, and an April 2003 occupation of the Cuban tourism office in Paris.[58] A Paris court (French law|tribunal de grande instance) ordered RWB to pay 6,000 Euros to the daughter and heir of Alberto Korda for non-compliance with a court order of 9 July 2003 banning it from using Korda's famous (and copyrighted) photograph of Ernesto "Che" Guevara in a beret, taken at the funeral of La Coubre victims. RWB said it was "relieved" it was not given a harsher sentence.[57][59] The face had been superimposed by RSF with that of a May 1968 Compagnies Républicaines de Sécurité|CRS anti-riot police agent, and the postcard handed out at Orly Airport in Paris to tourists boarding on flights for Cuba. Korda's daughter declared to Granma (newspaper)|Granma that "Reporters Without Borders should call themselves Reporters Without Principles."[60] Led by Robert Ménard, RWB also burst into the Cuban Tourism Office in Paris on 4 April 2003, obstructing the running of the office for nearly four hours.[61][62] On April 24, 2003, RWB organized a demonstration outside the Cuban embassy in Paris.[61]

RWB in turn has been described as an "ultra-reactionary" organization by the official newspaper of the Central Committee of the Cuban Communist Party, Granma (newspaper)|Granma.[57] Tensions between Cuban authorities and RWB are high, particularly after the imprisonment in 2003 of 75 dissidents (27 journalists) by the Cuban Government, including Raúl Rivero and Óscar Elías Biscet.

RWB has denied that its campaigning on Cuba are related to payments it has received from anti-Castro organisations. In 2004, it received $50,000 from the Miami based exile group, the Center for a Free Cuba, which was personally signed by the US State Department's Special Envoy to the Western Hemisphere, Otto Reich.[48] RWB has also received extensive funding from other institutions long critical of Fidel Castro's government, including the International Republican Institute.[63]

Salim Lamrani, a pro-Castro journalist, has accused Reporters Without Borders with making unsupported and contradictory statements regarding Internet connectivity in Cuba.[64]

Haiti[edit]

In 2004, Reporters Without Borders released an annual report on Haiti, saying that a "climate of terror" existed in which attacks and threats persisted against those journalists who were critical of President Jean-Bertrand Aristide.[65]

An August 2006 article in CounterPunch stated:

Following the Feb. 29, 2004 ouster of Jean-Bertrand Aristide
—Aristide, RSF ignored nearly all of the violence and persecution against journalists critical of the foreign-imposed Gérard Latortue, Latortue government, instead claiming that press freedom had increased. RSF's 2005 and 2006 reports failed to condemn the extrajudicial execution of community journalist and radio reporter Abdias Jean, whom witnesses say was killed by police after he had snapped shots of three youngsters the police had killed. It also ignored the arrests of journalists Kevin Pina (Pacifica Radio) and Jean Ristil, and failed to properly investigate several attacks on pro-Lavalas radio stations."[23]

The article quoted Kevin Pina, a reporter for Pacifica Radio, who was imprisoned under Gérard Latortue's rule, as saying:

It was clear early on that RSF and Robert Menard were not acting as objective guardians of freedom of the press in Haiti but rather as central actors in what can only be described as a disinformation campaign against Aristide's government. Their attempts to link Aristide to the murder of Jean Dominique and their subsequent silence when the alleged hit man, Lavalas Senator Dany Toussaint, joined the anti-Aristide camp and ran for president in 2006 is just one of many examples that expose the real nature and role of organizations like RSF. They provide false information and skewed reports to build internal opposition to governments seen as uncontrollable and unpalatable to Washington while softening the ground for their eventual removal by providing justification under the pretext of attacks on the freedom of the press.[23]

Venezuela[edit]

Le Monde diplomatique has criticized RWB's attitude towards Hugo Chávez's government in Venezuela, in particular during the 2002 Venezuela coup attempt|2002 coup attempt.[63] In a right of reply, Robert Ménard declared that RWB had also condemned the Venezuela media's support of the coup attempt.[19] RWB has also been criticized for supporting Globovision's version of events about its false reporting in relation to a 2009 earthquake, claiming Globovision was "being hounded by the government and the administration".[66]

France[edit]

According to Observatoire de l'Action Humanitaire (Centre for Humanitarian Action), ever since Robert Ménard was replaced by Jean-François Julliard in September 2008, RSF has been concerned with violations of press freedom not only in third-world dictatorships but also in developed countries like France. Through widening its geographical scope, RSF aims at countering accusations of overly focusing on left-wing regimes unfriendly to the US.[67]

International Online Free Expression Day[edit]

UNESCO, who initially had granted patronage to the first International Online Free Expression Day to be held on March 12, 2008, withdrew its patronage on the day of the event giving as reasons that RWB "published material concerning a number of UNESCO's Member States, which UNESCO had not been informed of and could not endorse" and that "UNESCO's logo was placed in such a way as to indicate the Organization's support of the information presented."[68] RWB responded in a press release that “UNESCO has withdrawn its support to the promotion of this campaign because several of the Nations which are part of the list of Internet Enemies published by the nongovernmental organization have directly put pressure to achieve it.”[69]


References[edit]

  1. http://en.rsf.org/introduction-24-03-2011,32617.html
  2. a b c Reporters sans frontières, Réseau France Outre-mer, 6 November 2006 (in French)
  3. "Robert Ménard «se passera très bien des médias»" (in French). Le Figaro. 2008-09-26. Archived from the original on 2008-12-23. http://www.webcitation.org/5dIFhRWa4. Retrieved 2008-12-24. 
  4. See for example, "Ireland tops press freedom index", Irish Times, 21 October 2009.
  5. "Contact Us." Reporters Without Borders. Retrieved on November 20, 2011. "France : International Secretariat Reporters sans frontières 47 rue vivienne 75002 Paris - France"
  6. http://en.rsf.org/introduction-24-03-2011,32617.html
  7. European Parliament. Ladies, Ibrahim and Reporters joint Sakharov prize winners
  8. http://fr.rsf.org/le-prix-roland-berger-pour-la-25-03-2009,30678.html
  9. http://en.rsf.org/introduction-24-03-2011,32617.html
  10. http://en.rsf.org/reporters-without-borders-provides-13-07-2009,27495.html]
  11. Reporters sans frontières – Handbook for bloggers and cyber-dissidents
  12. Handbook for Bloggers and Cyber-Dissidents, Reporters Without Borders, March 2008, 81 pp., PDF
  13. http://en.rsf.org/handbook-for-journalists-january-17-04-2007,21744.html
  14. http://en.rsf.org/IMG/pdf/RWB_guidelines_exiled_journalists-2.pdf
  15. a b c d e f Marie-Christine Tabet, Révélations sur le financement de RSF, Le Figaro, 21 April 2008 (in French)
  16. reporters sans frontières : liberté de la presse, contre la censure, information libre, défense des libertés
  17. Atteintes à la liberté de la presse en Algérie, DZairNews, 11 June 2005(in French)
  18. Income and expenditure
  19. a b c Daniel Junqua, Reporters sans frontières, Le Monde diplomatique, August 2007 (in French)
  20. RFS-chinese.org about page, paragraph 14
  21. TFD.org about page, paragraph 3
  22. "Income and expenditure". Reporters Without Borders. 31 December 2007. http://www.rsf.org/article.php3?id_article=27672. 
  23. a b c "Reporters Without Borders and Washington's Coups"". CounterPunch. 1 August 2006. Archived from the original on 4 June 2011. http://web.archive.org/web/20110604214211/http://www.counterpunch.com/barahona08012006.html. 
  24. "Income and expenditure", Reports Without Borders, June 30, 2008
  25. "Predators of Press Freedom". Reporters Without Borders. http://www.rsf.org/article.php3?id_article=17545. 
  26. Artists Stephen Shanabrook and Veronika Georgieva with Saatchi and Saatchi for 25th anniversary campaign, 2010, for Reporters Without Borders en.rsf.org, including tv commercial youtube.com. The campaign was nominated for an award at 57th Cannes Lions International Advertising Festival canneslions.com
  27. Reporters Without Borders – Launch of Online Free Expression Day
  28. "First Online Free Expression Day launched on Reporters Without Borders website", March 12, 2008
  29. GMA NEWS.TV, Int'l groups slam attacks against broadcasters
  30. Abs-Cbn Interactive, RWB calls for immediate arrest of Lintuan killers
  31. http://www.observatoire-humanitaire.org/fusion.php?l=GB&id=33
  32. "Iranian women’s rights activists win first Reporters Without Borders netizen prize with support from Google", March 12, 2010, press release, Reporters Without Borders
  33. World day against cyber-censorship, March 12, 2011, Reporters Without Borders
  34. Tunisian cyber-dissident Zouhair Yahyaoui, winner of the first Cyber-Freedom Prize, June 19, 2003, Reporters Without Borders
  35. "Huang Qi awarded 2004 Cyberfreedom Prize", June 23, 2004, Reporters Without Borders
  36. "Massoud Hamid is awarded the 2005 cyberfreedom prize", December 8, 2005, Reporters Without Borders
  37. "Cyber-freedom prize for 2006 awarded to Guillermo Fariñas of Cuba". Reporters Without Borders. http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20125. 
  38. "The 16th Reporters Without Borders - Fondation de France prize awarded today in Paris", December 6, 2007, Reporters Without Borders
  39. "Cuban journalist, North Korean radio station and two Burmese bloggers win 17th annual Reporters Without Borders Prize", December 4, 2008, Reporters Without Borders
  40. http://www.reporter-ohne-grenzen.de/fileadmin/rte/docs/2011/111207_Press_Kit_Press_Freedom_Prize.pdf
  41. http://en.rsf.org/reporters-without-borders-le-monde-08-12-2011,41523.html
  42. Reporters Without Borders. 2009 questionnaire[dead link]
  43. Reporters Without Borders. How the index was compiled
  44. a b Jean-Noël Darde, Quand Robert Ménard, de RSF, légitime la torture, Rue 89, 26 August 2007 (in French)
  45. Cherian, John (29 March – 11 April 2008). "Trouble in Tibet". Frontline. 25(7).
  46. "Why we take so much interest in Cuba". Reporters Without Borders. 8 July 2005.
  47. Reporters Without Borders Unmasked, CounterPunch, 17 May 2005
  48. a b Barahona, Diana. Reporters Without Borders Unmasked, CounterPunch, 17 May 2005.
  49. The Return of Otto Reich, FAIR, 8 June 2001
  50. Friends of Terrorism, The Guardian, 8 February 2002
  51. The Case for closing the School of the Americas, Bill Quigley, Brigham Young University, 2005
  52. Teaching Torture, LA Weekly, 22 July 2004
  53. Amnesty International USA's Executive Director Dr. William F. Schulz on "Ask Amnesty", Amnesty International USA.
  54. School of the Americas Watch
  55. a b Otto Reich About to Slip into State Department Post Via Recess Appointment, Council on Hemispheric Affairs, 7 January 2002
  56. Bush Envoy Puts Latin Post, and a Stormy Past, Behind Him, New York Times, 17 June 2004
  57. a b c Reporters Without Borders ordered to pay 6,000 euros to Korda's heir over use of Che photo, Cubanet.org, March 10, 2004
  58. "Reporters Without Borders Unmasked". CounterPunch
  59. "RSF y la foto del "Che"" (in Spanish). BBC. 2004-03-11. http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/misc/newsid_3500000/3500368.stm. 
  60. Pedro de La Hoz, Ménard trasquilado – Tribunal francés prohíbe utilización espuria de imagen del Che en campaña mediática anticubana, Granma (newspaper)|Granma, 11 July 2003 (Spanish)
  61. a b Quand Castro disparaîtra, France 5 (in French)
  62. Reporters sans frontières (2) – mobiliser médias et opinion, presentation of RWB by its delegate in Alsace, Corinne Cumerlato (in French)
  63. a b Maurice Lemoine, Coups d'Etat sans frontières, Le Monde diplomatique, August 2002 (in French)
  64. Lamrani, Salim. Reporters Without Borders' Lies about Cuba, Centre for Research on Globalisation, July 2, 2009.
  65. "Reporters Without Borders Annual Report 2004 – Haiti". Reporters Without Borders. 2004. http://www.unhcr.org/refworld/country,,RSF,,HTI,4562d94e2,46e690edc,0.html. Retrieved 25 January 2010. 
  66. "Reporters Without Borders' Lies about Venezuela". Axis of Logic. 27 June 2009.
  67. Reporters Without Borders in the List of NGOs Surveyed in France by the Centre for Humanitarian Action, 29 September 2010 : "Depuis que Jean-François Julliard a remplacé Robert Ménard en septembre 2008, l’association [...] ne s’occupe plus seulement des violations des droits de la presse dans les dictatures du tiers-monde et couvre aussi des pays développés comme la France. Un pareil élargissement géographique permet notamment à l’association de réagir aux critiques qui l’accusaient de trop se focaliser sur les régimes de gauche hostiles aux Etats-Unis."
  68. UNESCO Statement on the withdrawal of patronage of the International day for freedom of expression on the internet
  69. UNESCO withdraw patronage to Reporters Without Border

External links[edit]